Tänään selailin kirjaa läpi katsellen mikä olisi sellainen aihe mitä en ole vielä ollenkaan käsitellyt tässä joulukalenterissa. Jos et ole seurannut joulukalenteriani alusta asti, niin olen käyttänyt tämän pohjana ja kirjoitusten aiheiden arvonnassa kirjaa Vihreän kuluttajan opas. Kirja on julkaistu suomeksi vuonna 1992 ja sen ovat kirjoittaneet J Elkington & J Hailes. Suomennoksen ja Suomen oloihin sen on soveltanut A Kilpelä.

En ole mitenkään pyrkinyt soveltamaan kirjan tekstejä uudelleen Suomen oloihin. Olen vain käyttänyt niitä asiaan virittäytymiseen. 

 

IMG_2039.jpg

Maailman loppu piti olla eilen. Mutta ei sitten ollutkaan. Toisaalta joillekin on tullut loppu. Tänään on surua useassa paikassa, useilla ihmisillä! Rakkaudella jaksamista teille kaikille <3

Maailman loppumisesta voikin siirtyä ennusteisiin ilmastonlämpenemisestä. Me todella elämme ilmastokriisiä tällä hetkellä ja tämä aiheuttaa monille ihmisille, eläimille ja muulle elolloselle loppua. Olin kuuntelemassa Al Gorea ja mieleeni on panunut hänen sanomansa. Tämä ihan minun vapaasti suomennettuna: "Kun lapsenlapsemme tulevat kysymään meiltä, te näitte mitä on tapahtumassa, mutta ette tehneet mitään!" Toinen visio samasta tilanteesta. "Te näitte mitä on tapahtumassa. Mistä te löysitte sen ROHKEUDEN VOITTAA KAIKKI TURHAT USKOMUKSET!"

IMG_4132.jpg

Minä olen kestävän kehityksen edistäjä. Näin varmaa itsestäni voin sanoa. Kun puhutaan hiilijalanjäljestä ym. mittareista käyn kyllä laskelmat läpi ja itse pienennän omaa jalanjälkeäni siinä missä pystyn. Minulle kuitenkin on tärkein lähtökohta ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä kehitys. Niin kuin Oscari kissamme tässä kuvassa odottaa jouluateriaa, niin se kuuluu meille jokaiselle. Jouluna yksi tärkeimmistä asioista mielestäni on yhdessä olo. Rakastakaamme toisiamme ja eläkäämme rauhassa jakaen toistemme kanssa.